Eerste weken Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariëlle Stockey - WaarBenJij.nu Eerste weken Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariëlle Stockey - WaarBenJij.nu

Eerste weken Kenia

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

14 Mei 2016 | Kenia, Kisumu

Dag 0-1 vrijdag-zaterdag 29-30 April
29 April was het dan eindelijk zo ver. Ik vloog voor 3 maanden naar Kenia. Het afscheid was enorm lastig. Ik wist niet wat we me te wachten stond. Ik kende de meiden nog niet echt en ik wilde gewoon echt niet weg. Dus na een groot tranendal zijn we uiteindelijk door de douane gelopen. Toen we door alle controles heen waren hebben we even wat gedronken en daarna zijn we naar onze gate gegaan en hebben we daar de rest van de tijd gewacht tot we mochten boarden. Eenmaal in het vliegtuig ging het al wat beter. Ik had er weer iets meer zin in gekregen dan voordat we in het vliegtuig zaten. Na een half uurtje (vertraging) gingen we toch echt de lucht in. Toen we in de lucht waren heb ik maar een film opgezet om even niet te hoeven denken aan alles wat ik achter liet. Eerst lukte dat echt niet maar op een gegeven moment kon ik mezelf toch wel goed afleiden doormiddel van de film. Tijdens de film kregen we een maaltijd aangeboden en omdat ik voordat we het vliegtuig ingingen niet echt iets had gegeten was dit best welkom. Toen de film afgelopen was heb ik muziek ingedaan in de hoop dat ik in slaap zou vallen, maar het was veel te benauwd en warm in het vliegtuig dus van slapen kwam er helaas niet veel. Verder verliep de vlucht goed. Na een simpel ontbijtje te hebben gehad, op een veel te vroege tijd voor ontbijt, waren we er bijna. Toen we rond 5 uur (Nederlandse tijd) waren geland in Nairobi moesten we door de douane voor onze visum controle. Dit duurde best lang maar toen we er eindelijk doorheen waren konden we onze koffers halen en onze coach Sarah zoeken. Toen we naar buiten liepen zagen we haar eigenlijk meteen al staan en we hebben we elkaar eindelijk ontmoet. Sarah heeft toen meteen voor ons Keniaanse simkaarten geregeld, zodat we konden bellen, sms’en en appen. Nadat dit geregeld was hebben we ons ingecheckt voor onze volgende vlucht die ons naar onze eindbestemming Kisumu zou brengen. We moesten nog best een tijdje wachten tot we mochten boarden, maar toen we eenmaal in het vliegtuig zaten waren we er echt zo. Toen we een klein uurtje later dus in Kisumu stonden, stonden Mariëlle (een vriendin van Sarah) en haar man Amos op ons te wachten. We hebben toen besloten dat we meteen wat zouden pinnen zodat we alvast wat geld op zak hadden. Tijdens het pinnen kwam ook de man van Sarah aan en toen we allemaal gepind hadden zijn we naar de auto’s gelopen. Het was nog even passen en meten om al onze koffers in de auto’s te krijgen. Toen dit uiteindelijk gelukt was zijn we richting Dunga gereden, dit is een deel van Kisumu waar Sarah en Mariëlle wonen. Onderweg al heel veel gezien en de cultuur al een beetje ‘op kunnen snuiven’. Toen we aankwamen bij het huis van Mariëlle (hier sliepen Anne en ik voor de eerste paar nachten) hebben we onszelf opgefrist en wat gedronken en gegeten ondertussen hebben we natuurlijk een beetje met Mariëlle zitten kletsen. Na een tijdje kwamen de Nina’s en Sarah ook bij Mariëlle aan en hebben we met zijn alle geluncht. Tijdens de lunch hebben Sarah en Mariëlle ons van alles verteld. Hierna zijn we een stukje gaan lopen naar Dunga Hill Camp. Dit is een terras aan het Victoriameer waar we hoopte nijlpaarden te zien. Helaas hebben we die daar niet gezien. Wel hebben we hier lekker wat gedronken op het terras en elkaar wat beter leren kennen. Hierna zijn we terug gelopen naar Mariëlle haar huis en hebben we even rustig aan gedaan en heeft Mariëlle pannenkoeken voor ons gebakken. Na het eten hebben we nog een beetje zitten kletsen en zijn daarna naar bed gegaan. Doordat ik de vorige nacht min of meer over had geslapen viel ik zo in slaap en sliep ik als een roosje.

Dag 2 zondag 1 mei
Na een heerlijk nachtje te hebben geslapen was ik redelijk vroeg wakker door het licht wat naar binnen kwam. Toen we allemaal uit bed waren hebben we even ontbeten en even iets voor ons zelf gedaan toen de Nina’s opeens bij ons binnen liepen. Na ff wat gekletst te hebben zijn we met z’n 5e naar Sarah gelopen daar hebben we nog even geluncht en daarna zijn we met de auto de stad in gegaan. We moesten eerst even lang ‘Funcky chiken’ het restaurant van Sarah en haar man. Daarna gingen we naar de ‘local market’. Hier hebben we wat groente en fruit gekocht. Het was daar echt je ogen uitkijken. Er is daar zoveel te koop dat is gewoon niet te omschrijven. Hierna zijn we door gegaan naar de supermarkt om te kijken hoe het er daar uitziet. Het was een ‘mall’ dus er zaten ook nog wat andere winkeltje in en een bioscoop dus hebben we er even rond gelopen om te zien hoe het er hier een beetje uitziet. Daarna zijn we even de super markt ingelopen om een beetje een idee te krijgen van wat er allemaal te koop is en wat we aan prijzen kunnen verwachten. Na het rondje supermarkt zijn we net buiten de ‘mall’ op een terrasje gaan zitten en hebben we even wat gedronken en een aantal typisch Keniaanse snackjes gegeten. Hierna zijn we terug gegaan naar Dunga. En hebben we met Sarah de maaltijd klaar gemaakt. Lekker gekookte aardappelen met spinazie, tomaat en een uitje met na een verse zelfgemaakte smoothie. Na het eten hebben een filmpje gekeken en uiteindelijk weer in bed beland.

Dag 3 Maandag 2 mei
Na helaas niet heel lekker te hebben geslapen hebben we weer lekker ontbeten z’n 3en. Om 10 uur hadden we bij Funky chiken afgesproken met Millicent en Consulata (onze black mama’s, en coaches hier in Kenia) om hierna naar onze stage plaatsen en verblijfsplaats in Kisumu te gaan kijken. Dus we waren al vroeg richting Sarah haar huis gegaan om eerste ons boodschappenlijstje te maken. Hierna zijn we dus richting Funky gegaan. Rond 10 uur kwam Millicent met haar hoofd om de hoek gekeken. En een klein uurtje later was ook Consulata er die had helaas wat vertraging doordat het zo had geregend de nacht er voor. Toen ze er beide waren hebben ons zelf even kort voorgesteld. Hierna zijn we terwijl we aan het wachten waren op Sammy de tuk-tuk driver even wat flesjes water gaan kopen voor onder weg. Toen we terug waren, waren Sammy en zijn vriend er ook al bijna dus hoefde we niet lang meer te wachten. Toen Sammy en zijn vriend er waren gingen we met de tuk-tuk naar ‘Mama Ngina’. Dit is het kindertehuis waar ik samen met Nina stage ga lopen als we in Kisumu zijn. Toen we daar aan kwamen hadden we allebei zoiets van dit word erg pittig. Het was een heel groot terrein vol met kinderen en overal waar je keek hing er was. Ook de plaats waar het staat vonden wij heel erg apart. Voordat je binnen komt denk je echt dat je door de sloppenwijk heen rijd. Overal waar je kijkt ligt afval er is een grote markt net buiten de poort en overal rijden er scootertjes rond. Nadat we hier even met een van de medewerkers hadden gepraat en het ‘visitors book’ hadden getekend gingen we door naar ‘Pabari’s paradis’ dit is de plek waar wij gaan verblijven als we in Kisumu zitten. En het doet zijn naam echt eer aan. Het is echt een paradijs. Overal palmbomen een mooi strak blauw zwembad en een heerlijke rust doordat het net buiten de binnenstad ligt. Toen we hier een korte rondleiding hebben gekregen van mevrouw Pabari zijn we naar ‘Joyland’ gegaan. Dit is de school waar Nien en Anne stage gaan lopen in Kisumu. De school was alleen helaas dicht van wegen vakantie dus hebben we niet echt een beeld gekregen van hoe het er daar uitziet. Wel hebben een klein beetje rond kunnen kijken op het terrein. Nadat we van Millicent en Consulata wat informatie hadden gekregen gingen we naar ‘Mega City’ waar we met Sarah hadden afgesproken. Voordat we afscheid ‘namen van Sammy wilde hij heel graag met ons op de foto dus dat hebben we even gedaan. Omdat Sarah er nog niet was zijn we samen met Millicent en Consulata even op het terras gaan zitten bij ‘Mon Amy’ het terras waar we de dag daarvoor ook hadden gezet met Sarah. Hier hebben we even geklets met Consulata want Millicent moest nog even iets regelen. Toen Sarah aan kwam had ze Mariëlle ook meegenomen. Consulata ging meteen weg, omdat ze nog een lange rit voor de boeg had en Millicent kwam ook niet veel later terug en liet ons toen over aan Sarah en Mariëlle. We hebben toen nog even met Sarah en Mariëlle zitten kletsen onder het genot van een lekkere lunch. Toen we klaar waren gingen we de supermarkt in om onze boodschappen te doen voor de komende week. Hierna zijn we terug gegaan naar Mariëlle haar huis en hebben we lekker wat besteld bij Funky, omdat het onze laatste avond daar was en we niet zo’n zin hadden om te koken. Hierna hebben we nog even zitten kletsen en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan omdat we de dag daarna al vroeg weer op moesten.

Dag 4 dinsdag 3 mei.
Vandaag gingen we redelijk op tijd uit bed omdat we naar Rangala zouden gaan. De rit was best lang maar wel erg gezellig doordat we leuke muziek op hadden staan. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de evenaar om daar wat foto’s te maken en een ‘experiment’ te doen met water om te kijken of het echt de andere kant opgaat. En ja het gaat echt de andere kant op ook al is het maar drie meter van elkaar vandaan. Was heel bizar om te zien. Ook hebben we het ‘experiment’ gedaan op de evenaar. Maar hier wist het niet welke kant het op moest. Toen zijn we verder gegaan met onze reis. Gelukkig waren we al een heel eind dus hoefde we niet heel lang meer. Toen waren we bij ‘Rangala baby home’ de plek waar we de komende vijf weken verblijven en Nien en Anne ook stage gaan lopen. We zijn toen meteen naar sister Mary Esther gegaan om gedag te zeggen en te bespreken hoe we het verder zouden doen die dag. Wij hadden zelf eigenlijk al besproken dat we graag eerst onze appartementen wilde zien en dan een rondleiding wilde krijgen. Maar sister gaf aan dat het beter was dat we eerst een rondleiding zouden krijgen, omdat de kinderen bijna gingen slapen. Dus hebben we eerst een rondleiding gekregen door het baby home en hebben we daarna ons ‘huis’ bekeken. Het is een appartementencomplex achtig iets. We hebben allemaal een eigen slaapkamer met badkamer en een gezamenlijke keuken en woonkamer. Doordat ons ‘huis’ op het compound van het baby home staat lopen er overal kleine kindjes rond. We hebben meteen de kamers verdeeld en ben ik even op bed gaan liggen, want ik was best wel moe. Op een gegeven moment werden geroepen voor de lunch. We aten gezamenlijk met sister. We werden lekker verwend met een heleboel eten. Na de lunch heb ik mijn koffers maar eens leeg gehaald. Hierna gingen we naar ‘Equator school’ de school voor kinderen met een beperking waar Nina en ik stage gaan lopen. Eerste hadden we een gesprek met een van de leraren die aangaf dat het nog erg rustig was omdat het net vakantie was geweest en de kinderen dan altijd langzaam weer terug komen. Hierdoor besloten we dat we beter maandag pas konden beginnen. Na dit gesprek kregen we een rondleiding over het terrein en hebben we nog even met het hoofd van de school gepraat en het ‘visitors book’ getekend. Na de rondleiding en het gesprek gingen we terug naar het baby home en hebben we eigenlijk tot we naar bed gingen lekker zitten kletsen met Sarah.

Dag 5 woensdag 4 mei
Mijn dag begon helaas slecht doordat ik heel erg moe was omdat ik heel erg gedroomd had. Na het ontbijt zijn we naar het baby home gegaan en hebben te horen gekregen hoe het er een klein beetje aan toe zou gaan die dag. Nina en ik liepen vandaag mee bij de ‘baby room’. Hier werkte we met een hele leuke jonge vrouw op een groep van 6 kinderen tussen ongeveer de 6 en 18 maanden. We begonnen met de kinderen eten/drinken te geven (een soort maïspap) hierna hebben we ze één voor één uit bed gehaald, gewassen en aangekleed. Toen ze allemaal aangekleed waren en op hun ‘binnenplaatsje’ aan het spelen waren gingen we de was doen. Alles word hier met de hand gewassen dus dat was een hele klus. Nadat we was gedaan was en hing te drogen gingen we terug naar groep. Een van de kindjes had over gegeven en koorts. Onze collega vroeg aan ons of we met pauze wilde gaan of dat we mee wilde gaan naar de arts. Wij dachten dat het niet zo lang zou duren dus zeiden we dat we even mee gingen naar de arts. Dit duurde alleen veel langer dan we dachten. Toen we eindelijk terug gingen hebben we de kinderen eten gegeven en ze in bed gelegd. Hierna hebben we ze in bed gelegd en hadden we lunch pauze. Lekker wat gegeten en gedronken waar ik echt aan toe was. Ondanks dat ik zelf ook best wel een dutje wilde doen heb ik mijn eigen handwasje ook maar eens gedaan. Na de pauze gingen we terug en hebben we geholpen met de was afhalen en opvouwen. Hierna hebben we de kinderen melk gegeven en verschoond. Nadat we iedereen hadden gehad zijn we samen met de kinderen op het ‘binnenplaatsje’ gaan zitten en hebben we een beetje met ze gespeeld en voor ze gezongen. Op een gegeven moment werd onze collega gebeld door een andere collega of ze ons wilde sturen om te helpen met het opvouwen van de was dus dit hebben we toen even gedaan en hierna was onze stagedag alweer voorbij. s Avond hebben we lekker spaghetti gegeten en een film opgezet en zijn daarna lekker op tijd gaan slapen.

Dag 6 donderdag 5 mei
Vannacht gelukkig niet gedroomd dus had al iets beter geslapen dan vorige nacht. Verder liep de dag wel een beetje het zelfde als gister. Dus de kinderen eten geven, wassen en aankleden. Gelukkig hoefde we nu niet naar de dokter dus konden we even en pauze en hierna hebben we even met de kinderen gespeelt. Daarna de kinderen weer eten gegeven en in bed gelegd. Tijdens de lunch pauze begon het echt te storten dus moesten we in de stromende regen terug lopen. Maar de kinderen sliepen door de regen nog dus hebben we even niet zo veel kunnen doen. Toen de kinderen wakker waren zijn we eerste even terug gegaan naar de dokter met het zieke kindje. Toen we terug kwamen de kinderen weer verschoond en met ze gespeeld. Of terwijl een lekker rustig dagje. Vandaag zouden we met Consulata samen iets lekkers koken. De pot schafte rijst met sukuma wiki (een soort spinazie) en ‘gefrituurde’ kip. Heerlijk gegeten en tijdens het eten nog wat dingetjes in het Swahili geleerd. Doordat we best wel laat aten hebben daarna een beetje zitten kletsen en zijn toen naar bed gegaan.

Dag 7 vrijdag 6 mei
Vandaag waren we eigenlijk vrij, maar omdat we het de afgelopen dagen zo naar ons zin hadden gehad zijn we vandaag toch voor een ochtendje stage gaan lopen. na de ochtend hebben we lekker een rustig middagje gehouden. Helaas had ik vandaag voor het eerst echt last van heimwee. Dus ik heb even lekker op bed gelegen om een beetje bij te komen. Toen wilde ik in de zon gaan zitten en zag ik dat de andere meiden er al in zaten dus hebben we gezellig met z’n 4en in de zon gezeten en een beetje geklets en muziek geluisterd. Dit was ook meteen onze eerste avond zonder coach in huis dus we hebben lekker kunnen doen wat we wilde. Omdat we nog wat restje in de koelkast hadden staan van de dagen daarvoor hebben we lekker simpel gedaan en die opgewarmd voor ons avond eten en zijn daarna lekker films gaan kijken. Tijdens de eerste film viel opeens de stroom uit dus wilde we een spelletje gaan spellen en net toen we wilde beginnen ging de stroom weer aan dus hebben we lekker de film afgekeken en hebben er daarna nog een op gezet. Ik kon helaas niet echt slapen dus ik ben erg lang wakker gebleven. Ondanks dat we de dag er na met Consulata af hadden gesproken.

Dag 8 zaterdag 7 mei
Vandaag hadden we om 10 uur met Consulata afgesproken. Uiteindelijk was ze er pas om kwart voor 12 door wat problemen met de vervoer, maar in de tijd dat we aan het wachten waren hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Maar toen ze er was zijn we naar drie scholen verderop gaan kijken die door een Nederlandse stichting op zijn gezet. Bij de eerste school had één klas les dus hebben daar even binnen gekeken. De kinderen vonden het allemaal heel erg leuk dat er bezoekers waren. Ook de lerares was erg enthousiast en heeft ons een kleine rondleiding gegeven. Ook hebben we even met haar zitten kletsen en natuurlijk het ‘visitors book’ getekend (dat is echt een ding hier). Toen we uit geklets waren zijn we naar de tweede school gegaan. Ook hier waren gelukkig een aantal kinderen en leraren aanwezig dus hebben we ook hier even geklets en ja wel… het boek betekend. Hierna gingen we naar de derde en laatste school. Doordat ze hier aan het klussen waren hebben we niet echt een rondleiding of iets gekregen en hebben we (tot hun grote spijt) het boek niet kunnen tekenen, want deze was niet te vinden. Nadat we weg waren gegaan bij de derde school zijn we naar Consulata haar huis gegaan om daar te lunchen. We kregen een hele stevige pannenkoeken met een soort erwten. Ik vond het echt heel erg lekker dus heb er lekker een aantal gegeten. Na het eten hebben we bij haar thuis nog een beetje zitten kletsen en zijn toen terug gegaan naar het baby home. Ik heb toen even snel een wasje gedaan en ben daarna lekker in de zon gaan zitten en heb een beetje geklets met de meiden. Vandaag aten we lekker gebakken aardappelen met boontjes en een soort biefstukje. Na het eten hebben we maar weer een filmpje opgezet. Ik ben ook een groot deel van de middag en avond bezig geweest om eindelijk alles maar eens uit te typen wat we hadden gedaan tot nu toe. Een rustige dagje dus. Of terwijl ik ben lekker bij gekomen!

Dag 9 zondag 8 mei
Vandaag hebben we niet zo veel gedaan. Eerste lekker uit geslapen en daarna een beetje in huis rond gehangen en films gekeken, omdat het bijna de hele dag heeft geregend. Heb mezelf ook een beetje op mijn laptop vermaakt. Of terwijl echt een typische luie zondag!
Dag 10 maandag 9 mei
Vandaag ben ik samen met Nina voor het eerst naar equator school geweest. We hadden om half 8 afgesproken bij de weg waar we dan op de matatu (een minibusje) stapte. Toe we op equator aan kwamen hebben we eerst een beetje toe gekeken. Gelukkig was Sarah met ons mee gegaan dus konden we een beetje met haar kletsen. Op een gegeven moment gingen we met zijn alle een lokaal binnen waar we gingen zingen en bidden. Daarna werden wij voorgesteld aan alle kinderen. Toen dat was gebeurt werd ik naar een bepaalde klas gestuurd, maar de docent wilde (omdat het nog steeds niet druk was) schoon gaan maken. Dus ik zei dat ik wel mee hielp. Toen heb ik haar geholpen één van de lokalen schoon te maken. Daarna ging ze verder met andere lokalen schoon maken, maar ze wilde niet meer dat ik haar hielp, omdat ze het te zwaar werk voor me vond. Ik zei dat ik het best kon, maar ze stond er op dat ik rustig aan zou doen. Dus toen ben ik gaan beurten met Nina. Na een aantal nog een gevraagd te hebben of we echt niet konden helpen en steeds nee te horen kregen, zijn we maar ergens gaan zitten. Hier hebben we eigenlijk de hele dag een beetje zitten kletsen, want met de kinderen werd helaas ook niet echt iets ondernomen en wij wisten niet wat we met ze konden doen, omdat we er voor het eerst waren. Al met al. Niet echt hoe je je eerste stagedag voor je ziet!

Dag 11 dinsdag 10 mei
Vandaag zijn Nina en ik weer naar equator gegaan. We begonnen de dag weer met zingen en bidden. Daarna werd ik naar een klas gestuurd. Hier hebben de kinderen eerste de dagen van de week herhaald, om te kijken of ze die nog wisten. ( in het Engels dan he) hierna hebben we het over de verschillende soorten types weer gehad en hebben ze die geleerd. Hierna hadden we pauze. Na de pauze gingen we verder met ‘reken’ de kinderen moesten (verschillend van hun niveau) 1 tot en met zo veel opschrijven. En daarna moest ik dat dan na kijken of het wel helemaal klopte en eventueel verbeteren. Toen we hier mee bezig waren werd ik door de een van de hoofd leraressen geroepen dat er iemand was die me wilde spreken. Het was Consulata, want dat hadden we afgesproken met haar en Sarah Consulata had met haar afgesproken dat we deze week ’s middag naar baby home zouden gaan om daar te helpen omdat er op school nog niet zo veel te doen was. Toen het gesprek klaar was ben ik nog even terug gegaan naar de klas om te helpen, maar het was al snel pauze dus mochten we weg. Die middag hebben we dus bij baby home geholpen bij het verzorgen van de kinderen. Wat wel echt heel leuk was was dat toen we van af huis naar baby home liepen ze nog bezig waren met het oefenen voor de doopdienst volgende maand. Dus voor we aan het werk gingen hebben we eerst lekker bij hun gezeten en naar hun gezang geluisterd, wat echt heel erg leuk was.

Dag 12 woensdag 11 mei
Vandaag gingen Nina en ik weer naar equator in de ochtend. Na het zingen en bidden werd Ik naar een klas gestuurd waar ze leren om te stikken/naaien. Eerst begonnen ze met de dagen van de week op te noemen. En daarbij ook de hoeveelste dag van de week dat dan was. Daarna moesten ze 1 tot en met 7 op schrijven om goed te kunnen onthouden hoeveel dagen er in een week zitten, en om zo ook een beetje een soort van te rekenen. Toen ze dat allemaal gedaan hadden mochten ze verder met hun werkje. Ik vond het best interessant om te zien hoe geconcentreerd de kinderen bezig waren met hun werk. Toen was het eigenlijk al weer tijd om te gaan. ’s Middags hebben we eerst weer even bij het zingen gezeten. Man wat was dat een feest, met zingen, dansen en klappen met zijn alle. Hierna hebben Nina en ik lekker met de kindjes gespeeld en was de middag zo om.

Dag 13 donderdag 12 mei
Vandaag stond bij de klas van de hoofd docent. Dit is een klas die je een beetje kunt vergelijken met groep 1/2 van de basisschool. Hier begonnen de kinderen met leren tandenpoetsen. Daarna hebben we een aantal liedjes met de kinderen gezongen. Toen we uit gezongen waren hadden we pauze. Na de pauze gingen we verder met ‘engelse les’ de kinderen werd het woord head aan geleerd. Wat me heel erg opviel is dat ze het enorm vaak moeten herhalen voor dat de kinderen het echt snappen. Toen ze daar klaar mee waren vroeg de docent of ik iets had wat ik ze wilde leren. Ik wist niet zo goed wat ik ze kon leren en de docent wees me op een kast met materialen die ik kon gebruiken, maar omdat ik niet zo goed weet wat de kinderen wel en niet kunnen kwam ik nog niet zo ver. Toen gaf de docent mij een bakje met allemaal gekleurde ‘rondjes’ en zei dat ik ze de kleuren wel kon leren. Dit heb ik dus gedaan, ook weer met heel veel herhaling, maar uit eindelijk snapte de meeste kinderen het wel. Hierna hebben we nog wat gezongen en toen was het al wee tijd voor ons om te gaan. Op baby home hebben we eerst weer even bij het zingen gezeten en dit ook een stukje gefilmd. Daarna hebben Nina en ik weer geholpen bij het verzorgen van de kinderen.

Dag 14 vrijdag 13 mei
Vandaag hebben we in de ochtend meegeholpen bij baby home. Dit omdat we eigenlijk vrij zijn op vrijdag, maar het heel leuk vinden om ze te helpen en weten dat het soms ook echt heel erg nodig kan zijn. We begonnen met de vaste bezigheden. De kinderen eten/drinken geven, wassen en aankleden. Hierna heb ik geholpen met de was. Toen we daar klaar mee waren hadden we even pauze. Na de pauze hebben we even met de kinderen gespeelt en hebben ze daarna weer eten gegeven en ze in bed gelegd voor hun middag slaapje. wij waren daarna vrij. We hebben even gelunchte met z’n alle. Daarna heb ik nog maar eens even een wasje gedaan, zodat dat het hele weekend kon drogen. Hierna hebben een beetje rond gehangen en wat spelletjes gespeeld tot we met de bus naar Kisumu gingen. Na een hobbelige en lang bus rit waren we eindelijk in Kisumu, waar het heel hard begon te regenen. Dus hebben we even onder een afdakje op Amos en Francis gewacht die ons op kwamen halen om naar Sarah en Mariëlle te brengen waar we het weekend zouden blijven slapen. Anne en ik bleven dit keer Sarah slapen en de Nina’s bij Mariëlle. Bij Sarah thuis hebben we even lekker zitten kletsen onder het genot van een lekker muziekje. Ook heb ik nog even lekker Bachata staan dansen met Sarah ( wat had ik dat gemist zeg!) hierna gingen we eten en hebben Anne en ik wat dingetjes geregeld en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan.

• 14 Mei 2016 - 10:39

Opa En Oma Janse:

Lieve Mariëlle, wat ontzettend leuk om zoveel dingen van je te horen.We zijn zo trots op je als een aap met zeven staarten,echt wsaneaar.
    Je hebt nu toch laten zien dat je het kunt,al zal er best wel een een dag zijn dat het moeilijk voor je is.Ik las dat ze daar Swahili spreken.Je zult dan wel gereld hoor Asanta sane mama,dat schijnt danke je wel te zijn.Ik ken ook een kinderliedje.Als je terug bentin Nederland zal ik het voor je zingen,Veel groeten en liefs, opa en oma Janse

• 14 Mei 2016 - 10:46

Opa En Oma Janse:

Hoi Nog even wat aanvullingen hier en daar.Lezen bij we zijn zo trots op je als een aap met 7 staarten,ECHT WAAR1

Je zult daar wel geregeld horen:Asanta sana Mama of tewel dank je wel.Liefs oma

• 15 Mei 2016 - 18:06

Nina Langenberg:

Wat een prachtig verslag.
    leuk om te lezen en zo herkenbaar.
    geniet ervan

• 16 Mei 2016 - 23:18

Verena (frena):

Wat beschrijf je het leuk en zo lijkt het net of ik echt weer even bij je ben!!

• 18 Mei 2016 - 18:00

Fred:

Leuk om je verslag te lezen Marielle. Xx papa

• 24 Mei 2016 - 16:51

Trudi De Pooter:

Hallo Marielle, hier een groet uit Grijpskerke.
    Wat leuk om je verslag te lezen.
    Je mag trots zijn op jezelf dat je zo'n grote uitdaging aangaat.
    Een lieve groet van mij,
    Trudi.