Wat gaat de tijd toch snel! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariëlle Stockey - WaarBenJij.nu Wat gaat de tijd toch snel! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariëlle Stockey - WaarBenJij.nu

Wat gaat de tijd toch snel!

Door: Mariëlle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

29 Mei 2016 | Kenia, Kisumu

Dag 15 Zaterdag 14 mei
Vandaag hebben we 's ochtends lekker van de Afrikaanse zon genoten aan het zwembad. Was echt heerlijk lekker bij gekleurd en heerlijk af kunnen koelen in het koude water. Na het zwemen gingen we met z'n alle naar Sarah want die was jarig. Dus hebben we lekker een stukje appeltaart gegeten. Hierna zijn de Nina's met Mariëlle en Amos terug naar huis gegaan. Anne en ik gingen samen met Sarah en de andere nog even wat drinken bij Dunga Hill camp. Daarna was het tijd om te eten. Omdat Sarah jarig was hadden we lekker wat sweet chikken wings besteld bij 'Funky' en wat rijst opgewarmd die er nog stond. Na het eten zijn we naar 'the roof' gegaan. Dit is een soort café. Hier hebben we lekker wat met z'n alle gedronken en wat gedanst. Na een paar drankjes zijn we door gegaan naar 'Signature’ dit is één van de clubs in Kisumu. Hier heb ik het echt enorm naar m'n zin gehad. Heerlijk gedanst genoten van de muziek en de mensen. Het voelde eigenlijk best vertrouwd dus toen Sarah op een gegeven moment zei dat het tijd was om naar huis te gaan wilde ik dat de avond veel langer zou duren. Eenmaal in bed lag ik toch best lekker en was ik zo weg.

Dag 16 Zondag 15 mei
Vandaag een soort van uitgeslapen. Doordat het best wel licht was in de kamer en je van alle kanten de kerk en blaffende honden hoorde lukt het helaas niet heel goed. Maar toch lekker uit kunnen rusten. Na het ontbijt gingen we naar de supermarkt om boodschappen voor de komende weken. Hierna hebben we geluncht en zijn daarna naar het busstation gegaan. Gelukkig had de bus vertraging en hoefde we niet een half uur te wachten voordat we weg konden. Na een lange rit waren we weer terug in Rangala, waar we tussen de buien door met onze zware boodschappentassen terug naar de compound zijn gelopen. Hier hebben we allemaal even lekker gedoucht en gechilled en zijn daarna aan het eten begonnen. Na het eten hadden we geen zin om nog iets te doen, want de meeste van ons waren best moe na de reis en weinig slaap van de nacht daarvoor. Dus hebben we maar weer lekker een filmpje opgezet en zijn daarna gaan slapen.

Dag 17 Maandag 16 mei
Vandaag moest ik helaas aan naar stage, omdat Nina een infectie heeft aan haar been en daardoor een dag rust moest nemen van Sarah. Dus ik ging alleen richting de kruising waar ik had afgesproken met Doreen (de hoofd docent van equator school) toen ze er was zijn we samen in een matatu naar equator gegaan. Hier had Doreen de planningen die ze voor mij en Nina zou maken klaarliggen dus ik weet nu wat ik de komende weken mag gaan doen. Eigenlijk moest ik tussen 8 en half 9 de zuster helpen met medicijnen geven, maar omdat die er nog niet was heb ik de kinderen een beetje geobserveerd. Toen was het tijd om de vlag te hijsen en te zingen en bidden. Hierna ging ik naar de klas waar ik vanmorgen bij mee zou lopen. De kinderen begonnen met tanden poetsen. Dit moeten ze leren, omdat vele van hen persoonlijke verzorging lastig vinden. Hierna heb ik samen met een paar kinderen een balletje over gegooid. Zo leren ze beter om te gaan met hun motoriek. Toen was het tijd om weer terug het klaslokaal in te gaan. En hebben de kinderen een beetje gespeeld. Om half 11 was het theepauze. Mijn collega's waren Mandazi's aan het eten en vroegen of ik ze wilde proeven. Ik vroeg wat het was en een van hen zei het is net een olliebol. Dus ik dacht waarom niet, en het is inderdaad net een olliebol. Na de pauze ging ik terug naar de klas. De kinderen kregen toen allemaal een hand maïs en bonen die ze vervolgens moesten scheiden. Sommige van hen konden het heel goed. Andere waren er meer mee aan het spelen of wilde het opeten. Toen de leraar merkte dat het niet een heel groot succes was heeft ze de kinderen wat kralen gegeven die ze moesten rijgen en wat ander speelgoed. Hier hebben ze lekker mee gespeelt tot de lunch. Na de lunch stond ik weer in de klas van se hoofddocent. We begonnen met een aantal oefeningen waarbij ze hun evenwicht moesten trainen. Daarna moesten ze de namen van iedereen uit de klas opnoemen voordat ze naar buiten mochten om te spelen. De kinderen moesten gaan spelen omdat de leraren een bespreking hadden. Ik heb hier ook bij gezeten. Gelukkig werd bijna alles in het Engels besproken zodat ik het ook kon volgen. Maar ondanks dat vond ik het persoonlijk nogal nutteloos om erbij te zitten. Ze hadden het namelijk over allemaal papieren en procedures die ik helemaal niet ken. Na de bespreking heb ik nog even tussen de kinderen gezeten terwijl ik wachtte tot Doreen klaar was zodat we konden gaan. 's Avond weer lekker rustig aan gedaan en redelijk op tijd naar bed gegaan.

Dag 18 Dinsdag 17 mei
Vandaag ging ik weer alleen naar stage omdat Nina nog steeds rustig aan moest doen. Toen ik aan kwam op stage heb ik mijn tas weg gezet en ben ik de zuster gaan zoeken om haar te helpen bij het medicijnen geven. Toen ik de zuster had gevonden zei ze dat ze de medicijnen al had uitgedeeld dus ik kon helaas niet helpen. Wel heeft ze me een aantal dingen verteld over hoe ze te werk gaat en hoe alles verloopt hier. Daarna ging ik naar de 'dinning hall' waar we iedere ochtend zingen en bidden. Op een gegeven moment moeste de kinderen stoppen met zingen en zei een van de docenten iets (in het Swahili dus ik verstond het niet) waarna alle docenten op stonden. Een van mijn collega's zei toen dat we een vergadering hadden dus liep ik maar met ze mee. We begonnen met onszelf nog een keer voor te stellen, omdat er een aantal Keniaanse studenten bij waren gekomen. Daarna zei de directeur dat we een korte vergadering zouden hebben zodat we snel naar onze klas konden om les te gaan geven. Het was wel het Keniaanse begrip kort. We zaten namelijk meer dan 2 uur. Het meeste was in het Engels dus ik kon het wel verstaan, maar ondanks dat kon ik het niet echt volgen. Na de bespreking dacht ik dat we naar de klassen zouden gaan dus liep ik terug maar niemand kwam achter me aan. Na een tijdje te hebben gewacht was er nog steeds niemand dus liep ik maar weer terug naar waar we de vergadering hadden. Bleek het dat er nog een presentatie ofzo gegeven werd dus heb ik daar nog even bij gezeten. Maar doordat ik het grootste deel had gemist snapte ik niet waar het over ging. Hierna was het al weer lunchpauze. Ik heb toen even met een van de studenten staan praten en ben daarna naar de leraren kamer gelopen om wat te gaan drinken. De pauze duurde erg lang doordat ik alleen zat, omdat de docenten nog wat dingen aan het bespreken waren. Na de pauze ging ik naar de klas waar ik zou gaan helpen maar de docent was nergens te bekennen en ik had geen idee wat ik moest doen dus heb ik even zitten wachten. Toen de docent kwam zei ze tegen een van de leerlingen dat ze het lokaal moest gaan vegen omdat ze morgen zouden gaan koken. Daarna was ze weer weg. Na een tijdje ging ik maar eens kijken wat ze nou aan het doen was. Blijkbaar was er weer een bespreking/vergadering. Toen ben ik maar tussen de kinderen gaan zitten en heb eerst een beetje toe gekeken hoe ze met elkaar een het spelen waren. Op een gegeven moment zette ik mijn muziek aan. Meteen had ik een hele horde kinderen om me heen. Dus toen heb ik een beetje voor ze gezongen en met ze gedanst. Ook kwam ik erachter dat ze het heel leuk vinden on selfies te maken dus heb ik er maar een aantal gemaakt met ze.

Dag 19 Woensdag 18 mei
Vanochtend heb ik de zuster geholpen bij het medicijnen geven. Het was best interessant om te zien hoe dat hier in zijn werk gaat. Daarna begonnen we de dag weer met zingen en bidden.
Vandaag stond ik 's ochtends bij de 'voctional class' dit is een klas waar de wat oudere kinderen zitten. Hier leren ze met een naaimachine te naaien, zodat ze kleren kunnen maken. Wat ze eerst leren is het maken van rechte lijnen op een papier en deze te 'perforeren' met de naaimachine. Hierdoor leren ze om nette lijnen te maken zodat als ze dit goed onder de knie hebben ze stukken lappen mogen naaien. 's Middags zou ik eigenlijk bij de autisme klas staan, maar omdat ze daar een siësta hielden ben ik weer naar de vocational class gegaan. Ik heb toen zelf ook geprobeert om rechte lijnen te 'perforeren' in karton maar ik kwam er al snel achter dat het niet voor mij was weg gelegd.

Dag 20 Donderdag 19 mei
Vandaag heb ik eerst weer gelopen met de zuster en hadden we zoals elke dag 'assembly'. Daarna ging ik met Doreen mee naar haar klas. Ze begonnen met tandenpoetsen. Doreen vertelde dat als ze dat niet in de klas doen ze het nooit doen. Dus ik vind het heel goed dat ze dat dan in de klas leren. Toen alle tanden waren gepoetst schreef Doreen alle dagen van de week op het bord die de kinderen dan allemaal op moesten noemen. Doordat de kinderen het beste leren van veel herhalen moest ieder kind apart de dagen van de week opnoemen zodat ze het sneller zouden onthouden. Hierna was het al weer tijd voor pauze. In de pauze kreeg ik van Nina helaas het bericht dat zij opgehaald zou worden door Sarah en om terug te gaan naar het ziekenhuis in Kisumu. Na de pauze stond er een Keniaanse student voor de klas. Zij heeft de kinderen een aantal kleuren geleerd in het Engels. Daarna zijn we naar buiten gegaan om samen met de kinderen een paar spelletjes te doen en wat liedjes te zingen. Hierna zijn we nog even terug naar binnen gegaan om daar nog wat te zingen en toen was het al weer lunchpauze. Deze duurde voor mijn idee echt enorm lang en na de pauze kon ik helaas niet veel doen omdat de docent van de klas waar ik 's middags bij stond er niet was. Doordat ik niet echt makkelijk contact met de kinderen kon maken en alle kasten op slot zaten waardoor ik nergens bij kon heb ik de kinderen meer weer een beetje geobserveerd. Wat mij steeds meer op valt is dat de kinderen heel erg voor elkaar kunnen zorgen. Ze kunnen ook heel erg gemeen tegen elkaar zijn, maar ze helpen elkaar ook echt heel veel. Toen alle kinderen naar buiten gingen ben ik dat ook gedaan en heb daar een beetje toe gekeken. Toen en er op een gegeven moment een motor binnen kwam met muziek op kwam daar een hele zwerm kinderen op af. Ik heb toen eerst een beetje toe gekeken hoe hun aan het dansen waren en ben zelf op een gegeven moment ook mee gaan doen. Dit vonden de kinderen en mijn collega's erg leuk. Van meerdere collega's kreeg ik ook te horen dat ik echt weet hoe ik moet dansen. Zijn de salsa lessen toch nog van pas gekomen hier haha. Al met een beetje een vreemd dagje maar wel erg leuk afgesloten.

Dag 21 Vrijdag 20 mei
Vandaag ben ik niet naar baby home gegaan. Ik had de hele week niet zo goed geslapen en had er ook niet echt zin in dus ben ik lekker wat langer blijven liggen. Na het ontbijt en een douche ben ik mijn was gaan doen. Toen ik bijna klaar was met de was kwamen Anne en Nina binnen gestormd dat ik me klaar moest gaan maken omdat we op pad gingen met de sister. Dus ik heb het snel even afgemaakt en zijn toen weg gegaan. We gingen naar een ander instituut waar de sister een tijdje gewerkt heeft. Dit is een soort gelijk instituut als baby home alleen dan voor oudere kinderen waarvan de meeste een beperking hebben. Hier hebben we een rondleiding gekregen en hebben lekker uitgebreid geluncht. Daarna zijn we door gegaan naar Ugunja waar we eigenlijk met Consulata af hadden gesproken om even over de markt te gaan. Helaas kon zij niet meer komen en zijn we even snel met de chauffeur de spullen die we nodig hadden gaan kopen en zijn daarna terug gegaan naar baby home.

Dag 22 Zaterdag 21 mei
Vandaag hebben we 's ochtends lekker rustig aan gedaan. Een beetje boekjes zitten lezen in de zon enz. Gewoon lekker rustig aan. Rond half 3 kwamen Nina, Sarah en Mariëlle en gingen we naar een vriend van Sarah. Hier hebben we samen gebarbecued en gewoon lekker gezellig bij gekletst. Rond een uur of 6 gingen we terug en dat was maar goed ook want het begon keihard te regenen. Thuis hebben we met elkaar gepraat over hoe we het tot nu toe vonden gaan en daarna zijn we naar bed gegaan.

Dag 23 Zondag 22 mei
Vandaag zijn we heel vroeg opgestaan zodat we om 7 uur in de kerk konden zitten. Ondanks dat het meeste in de Swahili was vond ik het erg leuk om een keer mee te maken en om te zien hoe dat er hieraan toe gaat. Hierna hebben Sarah en Mariëlle lekker wentelteefjes voor ons gemaakt. Na de lunch hebben we lekker allemaal iets voor ons zelf gedaan. Op een gegeven moment kwam pieter een Nederlandse jongen waar we mee afgesproken hadden. Hier hebben we een hele tijd mee zitten kletsen over hoe het in Kenia vind enz. Toen hij weg was hebben we nog ff rustig aan gedaan en toen zijn we gaan eten. Na het eten hebben we ook niet veel meer gedaan en zijn we op tijd gaan slapen.

Dag 24 Maandag 23 mei
Vandaag ging Nina gelukkig weer mee naar stage dus hoefde ik niet meer alleen. Na de gebruikelijke ochtendrituelen ging ik naar de pre-primiry klas. Deze klas kan je vergelijken met de kleuterschool. De kinderen hebben eerst hun tandengepoetst. Daarna leerde de kinderen het woord hand (in het Engels) en moesten ze van de docent hun hand overtrekken en daarna inkleuren. Toen ze daar klaar mee waren kregen ze allemaal een stuk klei waar ze iets van mochten maken. Ik ben toen bij de kinderen gaan zitten om ze een beetje te helpen. Toen was het tijd voor lunch. Na de lunch stond ik bij de klas van de hoofddocent. Hier begonnen we met een lesje Engels. Hierna gingen we naar buiten om met de kinderen een aantal spelletjes te spelen. Toen was het voor de kinderen al weer tijd om te gaan douchen. In die tijd hebben Nina en ik een beetje gebuurt en de dag besproken. Op een gegeven moment voelde Nina zich weer niet zo lekker dus hebben aan de hoofddocent waar we normaal gesproken mee naar huis gaan gevraagd of we vandaag wat eerder weg mochten. Dit vond ze niet erg. Doordat Nina die ochtend heel erg misselijk was geworden van het ritje met de matatu hadden we besloten om lekker te gaan lopen. Dit wilde we al vanaf dat we hier waren en nu hadden we er lekker de tijd voor. Na iets meer de een half uurtje lopen met een prachtig uitzicht op de bergen en alles in de verte waren we thuis. Hier hebben we ons lekker even opgefrist met een koude douche en zijn we gaan eten. Na het eten hadden we een film opgezet maar na een tijdje viel je stroom uit dus zijn we maar gaan slapen.

Dag 25 Dinsdag 24 mei
Toen ik wakker werd was ik erg moe en voelde me zwak. Ondanks dat ben ik gewoon naar stage gegaan. Hier ben ik na de vaste ochtendrituelen naar de klas gegaan waar ik die dag in gepland stond. De docent van die klas voelde zich niet lekker dus zei tegen mij dat ze wat medicijnen ging nemen en even ging rusten en na de pauze weer terug zou komen. Gelukkig stond er ook een Keniaanse student bij deze klas die wist wat er moest gebeuren. Hij begon met een les Engels. Ze moesten alles op noemen wat ze op dat moment in hun omgeving zagen en hij schreef dit op het bord. Nadat ze een hele lijst hadden moesten de kinderen die over gaan schrijven zodat ze ook wisten hoe je het in het Engels op moet schrijven. Ik heb toen samen met de andere student de schriften na gekeken toen ze klaar waren. Toen was het alweer tijd voor een pauze. Na de pauze was het tijd voor een les kiswahilli hier kon ik helaas niet echt aan mee doen omdat ik het natuurlijk niet verstond. Ik heb toen de kinderen een beetje geobserveerd want ik wist nog niet zo veel over ze. Dit kwam doordat ik nog maar één keer eerder in deze klas had gestaan. Na deze les was het al weer lunchtijd. ’s Middags stond ik bij de pre-vocational class hier heb ik de kinderen geholpen bij hun werkjes of terwijl ik heb geholpen met het stikken. Ik heb bijvoorbeeld voor hun draad door een naald gehaald of lijnen getrokken die ze daarna met hun draad moesten volgen.

Dag 26 Woensdag 25 mei
Vandaag stond ik voor het eerst bij de autisme klas. Dit was heel apart om te zien, omdat de leerlingen eigenlijk een voor een les kregen. Ze moesten met een soort grote dominostenen een rechte lijn maken van de ene kant van het klaslokaal naar de andere kant. Dit duurde best wel lang bij alle kinderen dus het duurde voor mijn gevoel heel lang voordat het pauze was. Ik kon namelijk niet echt helpen bij de kinderen en met de kinderen die niet bezig waren kon ik ook niet echt contact leggen omdat ze dit heel lastig vinden. Na de pauze hebben de kinderen het hele klaslokaal aangeveegd. Dit leren ze zodat ze thuis kunnen helpen in het huishouden en zodat ze eventueel als schoonmaakster kunnen gaan werken later. Toen was het al weer lunchpauze. Na de lunch stond ik weer bij de pre-vocational klas waar de kinderen leren stikken. Hier heb ik de kinderen geholpen met hun werkjes. Om 3 uur was het tijd voor games en werden de trommels uit de kast getoverd. Toen gingen ze met een heel stel trommelen, zingen en dansen. Dit was echt superleuk om naar te kijken dus toen vloog de tijd echt voorbij. ‘s Avond gingen we lekker barbecueën. Helaas viel dit al gouw in het water (letterlijk en figuurlijk) want het ging regen. Gelukkig niet heel hard maar toch hard genoeg dat je niet lekker meer zat buiten. Dus toen hebben we de tafel weer naar binnen getild en hebben we laatste dingen opgewarmd in de pan.

Dag 27 Donderdag 26 mei
Deze dag stond ik eerst bij de klas van Doreen. De leerlingen leerde vandaag hun hoofd/gezicht te wassen zodat ze dit op een gegeven moment gewoon zelf kunnen doen. In het begin keek ik eerst wat Doreen deed. Op een gegeven moment vroeg ze of ik een van de jongens wilde helpen dus heb ik dat gedaan. Ik moest de kinderen gewoon ondersteunen in het wassen. Dus kijken of ze niet iets vergaten of dat ze maar de helft van hun hoofd waste als dat soort dingen. Hierna zijn we de klas ingegaan en hebben de kinderen nog een aantal Engelse woorden geleerd. Hierna was het al weer pauze. Omdat er een collega van ons jarig was kregen we een flesje fris van haar. Dit was wel even welkom moet ik zeggen, even wat drinken en suikers. Ik word namelijk best slap van de hitte af en toe dus het was echt even heerlijk. Na de pauze konden we helaas niet heel veel doen omdat ze de veranda waar de klaslokalen waar Nina en ik die dag stonden aan het slopen waren. Ook werden alle kinderen na de pauze geschoren dus toen hebben we bij de kinderen die al klaar waren gezeten en een beetje gebeurt. Toen was het al weer tijd voor de lunch. Aan het eind van de lunch pauze zijn we naar Doreen haar kantoor gegaan om te vragen wat ze van ons idee vond. Wij hadden namelijk het idee om met de kinderen een middag te houden met oud Hollandse spelletjes. Dit vond ze een heel leuk idee dus hebben we daar een beetje over gesproken. Ook hebben we gevraagd wat we voor de school konden kopen om te doneren aan schoolspullen en hebben we een lijstje van haar meegekregen. Op een gegeven moment kwam er een andere docent binnen die tegen Doreen zei dat de kinderen aan de andere kant van het terrein aan het dansen waren dus zijn we daar naartoe gegaan. Ze deden weer de zelfde dans als gister maar het was nog steeds leuk om naar te kijken. Wat ik ook heel erg leuk vond was dat vandaag ook heel veel docenten meededen. Na een aantal dansen was het tijd voor de catwalk. Hierbij hebben we heel erg veel gelachen. De kinderen vonden het heel erg leuk om te doen en ik vond het ook echt super leuk om te kijken naar hoe de kinderen gewoon even lekker in het zonnetje werden gezet. De tijd vloog toen ook echt zo voorbij dus het was als snel tijd om al weer naar huis te gaan.

Dag 28 vrijdag 27 mei
Vanmorgen hebben we allemaal geholpen op baby home. Even lekker de kindjes wat extra aandacht gegeven. Ik vond het ook heerlijk om weer even met de kindjes te knuffelen en de collega’s te kunnen helpen. Na de ochtend hebben we even lekker geluncht met z’n 4en en hebben we allemaal onze tas voor het weekend ingepakt. Net voor tweeën gingen we richting de weg waar we de bus naar Kisumu zouden nemen. Toen we er bijna waren werden we gebeld door Consulata dat de bus van twee uur vol zat dus dat we die van drie moesten hebben. Dus toen zijn we maar weer terug gelopen. Net voor drieën zijn we weer naar de weg gelopen. Hier hebben we nog best wel even moeten wachten tot de bus er eindelijk was. Dit is echt iets waar ik denk ik nooit aan zou wennen. Nou ja wennen wel maar ik zal ik nooit tegen kunnen denk ik. Toen we eenmaal in de bus zaten waren we best snel. Dit kwam ook wel doordat ik een beetje geslapen heb in de bus, hier was ik namelijk best wel even aan toe. Toen we in Kisumu waren werden we door tuk-tuk Sammy opgehaald en zijn we naar het huis van Sarah gebracht. Mariëlle was hier ook dus hebben we daar even lekker wat geklets. Toen zijn we met Mariëlle door gelopen naar haar huis waar Nina en ik onze spullen hadden afgezet. En zijn we verder gelopen naar Dunga hill camp. Hier hebben we samen met Mariëlle lekker gegeten en lekker wat geklets. Ik had een lekker visje met friet besteld en de andere hadden een hele lekkere pizza. Na het eten werden we door Sarah opgehaald met de auto, omdat het best wel een stukje lopen is en in het donker vond ze dat niet zo’n prettig idee. Toen Sarah er was belde ze ons dat we op moesten schieten omdat ze toen ze aan kwam rijden een nijlpaard naast de weg had gezien zodat we die misschien nog konden zien. En we hadden geluk toen we naar beneden reden zagen we twee lichtgevende puntjes in de ‘berm’ staan. Sarah heeft toen de auto zo gezet dat de koplampen goed op het beest scheen en toen bleken het er twee te zijn echt super gaaf! Toen we weer bij Mariëlle thuis waren hebben we lekker een filmpje opgezet. Op een gegeven moment viel ik steeds vaker een beetje weg dus ben ik gewoon lekker naar bed gegaan.

Dag 29 zaterdag 28 mei
Toen ik wakker was had ik geen zin om er direct uit te komen dus ben ik lekker even blijven liggen. Het was tenslotte toch weekend dus dat kon prima. Na een tijdje ben ik er toch uit gekomen en heb ik mezelf even lekker opgefrist. Daarna gingen we ontbijten. Mariëlle had weer een smoothie voor ons gemaakt dus dat was echt even lekker. Na het ontbijt hebben we nog even beetje rond gehangen en zijn daarna naar Sarah gelopen waar Sammy ons op zou halen. Toen Sammy er was zijn we naar Tuskys gereden waar met Millicent (onze Keniaanse coach in Kisumu) af hadden gesproken. Hier gingen we namelijk kleertjes kopen voor een aantal kindjes die op onze laatste dag bij baby home gedoopt worden. De kinderen waar wij de kleren voor gingen kopen hebben helaas geen familie die hun kunnen dopen dus mogen wij dat doen, hiervoor mochten wij ook kleertjes kopen en dat vonden we allemaal wel een heel leuk idee. Na een hele zoektocht hadden we voor alle kindjes wat leuks gevonden en hebben we afscheid genomen van Millicent. Sammy heeft ons toen naar de Massaï market gebracht waar we af hadden gesproken met Mariëlle. Mariëlle had ons namelijk beloofd dat als we daar naar toe wilde gaan dat ze mee zou gaan, zij vind dit zelf namelijk ook heel erg leuk. Ik heb daar mijn ogen echt uitgekeken. Ze hadden zo ontzettend veel leuke dingen. Ik had mezelf eerst voorgenomen om vandaag eerst een beetje rond te kijken en als we dan in Kisumu wonen om pas spullen te gaan kopen, maar een aantal dingen kon ik gewoon niet laten liggen. Nadat we alle kraampjes hadden gezien zijn we naar Mon ami gegaan. Dit is het restaurant bij de supermarkt waar we al een aantal keer eerder wat hadden gegeten. Hier hebben we even lekker geluncht. Ik had een heerlijke kipburger met frietjes en een glas limoen limonade (wat een klein beetje op ice tea green lijkt). Toen alles op was zijn de Nina’s samen met Mariëlle even snel de supermarkt ingegaan om wat te kopen voor die avond en hebben Anne en ik even op alle spullen gelet. Nadat alle boodschappen waren gehaald zijn we terug gebracht naar het huis van Sarah met een aantal tussenstops bij de bank en de slager om vlees te halen voor de komende weken en de bakker om wat lekker te bestellen voor morgen. Bij Sarah hebben even de spullen die we op de Massaï market hadden gekocht in de kast gezet, omdat we die niet mee willen nemen naar baby home. Daarna zijn Nina Mariëlle en ik terug gegaan naar Mariëlle haar huis en hebben daar lekker wat voor ons zelf gedaan en hebben wat gegeten. Daarna zijn we weer naar Sarah gegaan en hebben lekker een filmpje gekeken met zijn alle. na de film hebben we nog een stuk van een film gekeken bij Mariëlle thuis maar op een gegeven moment ben ik lekker naar bed gegaan.

Dag 30 zondag 29 mei
Eerst hebben we even ontbeten en heb ik mijn blog en alles even bijgewerkt. Hierna zijn we naar Sarah gelopen en zijn we boodschappen gaan doen. Ook hebben we wat spullen gekocht voor Equator als mooi sponsor cadeau. Hierna hebben even met pannenkoeken geluncht en zijn op ons gemakje terug gegaan naar Rangala. Hier hebben we ons allemaal even opgefrist en hebben we gekookt. 's Avond hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan.

  • 29 Mei 2016 - 11:53

    Riet Janse:

    Hallo Mariëlle, wat leuk om weer je blog te kunnen lezen.We genieten daar erg van.
    We hoorden dat het allemaal goed gaat maar dat je je weleens flauw van de hitte voelt en dan maar wat extra suiker neemt.Dat is voor jou niet zo best.Een betere oplossing zou zijn om iets zouts te nemen.Denk aan oplossoep of zo.Nu weet ik niet of dar daar te krijgen is,maar het is vaak zoutgebrek waardoor je je niet lekker voelt.We vinden het nog steeds bijzonder dat het allemaal zo goed met je gaat.Het deed me denken aan een kinder progamma van ruim 40 jaar geleden.Ik weet niet waarom,maar dat voorbeeld heeft me altijd erg aangesproken.Het ging over iets durven en daarbij hadden ze als voorbeeld 2 kabouters.
    Als je aan de ene iets vroeg om te doen zei hij altijd, dat kan ik nooit en dat durf ik niet.
    De andere kabouter zei dan, ik weet niet of ik het kan,maar ik ga het proberen.
    Na verloop van tijd werd de eerste kabouter steeds kleiner en banger,maar de tweede kabouter groeide uit tot een reus onder de kabouters.Zo,n soort groei zie ik ook bij jouen dat wilde ik je graag vertellen omdat ik dit heel bijzonder vindt.We zijn daar erg blij mee.
    Heel veel liefs en lekker doorgaan zo,opa en oma

  • 29 Mei 2016 - 13:43

    Fred:

    Hoi Mariell, weer genoten van je blogg. Goed om te lezen dat je je steeds meer op je gemak voelt.
    Xxx papa

  • 12 Juni 2016 - 12:12

    Myriam:

    Hoi wat leuk om ook jouw verslag te lezen. Wat een indrukken doen jullie daar op zeg. Heb bewondering voor jullie allemaal. Geniet nog van de mooie tijd die je daar hebt! En veel succes op jullie nieuwe "thuis" en stage.
    Groetjes Myriam (mama van Anne)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Actief sinds 08 Maart 2016
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 3843

Voorgaande reizen:

25 April 2016 - 25 Juli 2017

Kenia stage

Landen bezocht: